Kerületünkben eddigi kutatásaink alapján 53 könyvtár működik. Ezek között a nemzeti könyvtárt leszámítva minden könyvtártípus megtalálható. Sorozatunk eddigi részeiben már többféle nyilvános könyvtárat mutattunk be: közkönyvtárat, szakkönyvtárat és felsőoktatási könyvtárat is. A sort most egy nem nyilvános szakkönyvtárral, egy vállalati könyvtárral folytatjuk. A Magyar Telekom székházba “látogattunk”.
Kóródy Judit információszolgáltató központvezetőt Dömsödy Andrea kérdezte írásban és videochaten.
20 éve a cég szolgálatában, ma már piaci alapon
Piaci versenyelőnye megtartása érdekében a Magyar Telekom mindig is sokat adott arra, hogy munkatársait magas színvonalon lássa el a szakmai és üzleti döntésekhez szükséges friss és hiteles információkkal, ezért már az “ősidőkben”, vagyis 1999 előtt is működtetett szakkönyvtárakat. Ezek összevonásával a kétezres évek eleje óta központosítva, főleg elektronikusan nyújtja szolgáltatásait a Magyar Telekom Infotéka, amelyet 2005 óta - a szakterületen egyedülállóan - kiszervezett formában, üzleti alapon működtet az Infodok Kft.
A könyvtár történetéhez az is hozzátartozik, hogy a cég elődeinek, a Matávnak és a Magyar Postának is volt szakkönyvtára, vagyis a jelenlegi könyvtár nem előzmények nélkül való.
Az információs munkatársak a Telekom Székházban, a Könyves Kálmán körút 36. alatt dolgoznak, a kézzelfogható dokumentum állomány pedig a közeli, szintén IX. kerületi Távíró utcai épületben kapott helyet.
Vállalati könyvtár?
A rendszerváltás előtti időkben minden nagyobb (állami) vállalatnak volt könyvtára. Egyrészt a dolgozók művelődését, olvasását szolgálandó, másrészt a munkához szükséges szakirodalmat biztosítandó. Vagyis ezek egyszerre voltak közművelődési könyvtárak (ahogyan akkor mondták) és szakkönyvtárak. Ezek a könyvtárak nem voltak nyilvánosak, általában még korlátozottan sem, kizárólag a cég dolgozóit támogatták. A bennük való kutatáshoz külön, egyedi engedély volt szükséges.
A vállalati könyvtárak közül nagyon sok megszűnt a privatizáció után, de kb. 15 profitorientált hazai vállalat (pl. Richter, EGIS) a mai napig hasznosnak ítéli a könyvtári támogatást, így biztosítja dolgozói számára a könyvtári szolgáltatásokat, melyekben túlnyomórészt a szakkönyvtári jelleg erősödik. Ezek között a Magyar Telekomé a nagyobb könyvtárak közé tartozik Magyarországon.
Könyvtár könyv nélkül? A gyűjteményről és használóiról röviden
Az Infotéka nyomtatott könyvállománya az utóbbi évek jelentősebb selejtezése után most kb. 4800 kötet. Ezek elsősorban aktuális kiadványok és a cég történetével kapcsolatos művek. Témájukat tekintve a könyvtár gyűjtőköre: az infokommunikáció, a marketing, a HR, az értékesítés, az IT biztonság és a stratégia témaköreit tartalmazza. Ezen kívül nyújtanak a dolgozóknak útikönyveket és a nyelvtanulást segítő olvasmányokat.
Külön érdekesség, hogy a dokumentum állomány nincs a “kezünk ügyében”, a Székházban. Itt csak egy kb. 100 könyvből álló, rendszeresen cserélt válogatást tartunk a legaktuálisabb szakkönyvekből, melyeket a munkahelyünkön az open air irodában minden reggel kiteszünk a polcra, és minden délután elzárunk. Érdekes módon a könyvek kölcsönzése mégis majdnem a duplájára nőtt, mióta így működünk! A magyarázat az épület - nem mindig előnyös - sajátosságában rejlik: kevés fal van, kevés ajtó, a szintünkön közlekedő munkatársak figyelmét pedig így könnyebb ráterelni a könyvekre!
Az információforrások jelentősebb részét a különböző előfizetett szakmai adatbázisok teszik ki, melyek naprakész, akár “percrekész” információk elérését teszik lehetővé. Az ezekből készült hírleveleinket, riportjainkat közvetlenül az igénylő munkatársak postafiókjába küldjük. Belső üzleti hírleveleinket, eseti információkutatásainkat elsősorban a stratégiai, piackutatási, értékesítési döntéselőkészítők hasznosítják, de lényegében minden szervezet információ igényét kielégítjük, legyen az távközlési, IT, gazdasági, biztonsági, HR stb. Nagy hangsúlyt helyezünk az önfejlesztés támogatására is.
Ezek mellett a könyvtár kiegészíti gyűjteményét egy közvetített szolgáltatással. Szerződés keretében az Ex Libris Alapítvány (a postás és a távközlési szakszervezeti könyvtár utódja, az Írószövetség könyvtárának kezelője) könyvtárából olvasmányokat rendelhetnek a munkatársak. Erre igény is van. 100-150 dolgozónak érkezik évi 500 könyvcsomag.
Az Infotékát a Magyar Telekom és a T-Systems közel 8000 munkatársa használja, de nyújtunk szolgáltatásokat a tulajdonos Deutsche Telekomnak és a Magyar Telekom romániai, bulgáriai stb. leányvállalatainak is, melyek saját könyvtárat nem működtetnek.
Szolgáltatások a hagyományos könyvtári szolgáltatásokon túl
Szolgáltatásainkra elsősorban az online platform a jellemző. A hazai és nemzetközi sajtóból, az előfizetett és a magunk által épített adatbázisok tartalmából tematikusan válogatva közel 100-féle sajtófigyelést, adatközlést, hírlevelet készítünk, amelyre a cég bármely munkatársa rendkívül egyszerűen feliratkozhat.
A hírlevelek struktúráját rugalmasan alakítjuk a változó tartalmi és formai igényekhez, a használati jellemzőkhöz. Emellett évente száznál több eseti információkutatást is készítünk. Elektronikus szolgáltatásainkat intranetes (belső) honlapunkon osztjuk meg, amelynek kiemelkedő a látogatottsága.
Jelenleg 93-féle hírlevélre lehet feliratkozni. Most a legnépszerűbbek a robotika, az üzletfejlesztési innováció és a versenytársfigyelés. A megszűnők - pl. a takarékszövetkezeti piac, a szállodai beruházások, az online pénztárgépek témakörűek - és az újonnan indítottak mutatják a terület gyors változását. A naprakészség fontosságát mutatja, hogy a hírlevelek között nemcsak negyedévesek, haviak, hetiek, napiak, de még 2,5 óránkénti is van. A sok hírlevél között van olyan, amit keresőprofil alapján robotok állítanak elő, de vannak kézi szerkesztésűek is.
A szolgáltatások közé tartozik természetesen a vállalat történetének dokumentálása és a belső szabályozó rendszer, a belső utasítások kezelése is.
Járványhelyzetben is maximálisan szolgáltatóképesen
Szerencsés helyzetben vagyunk. Túlnyomórészt elektronikus szolgáltatásaink lehetővé teszik, hogy a jelenlegi - eddig sosem ismert - járványhelyzetben zökkenőmentesen, tulajdonképpen egyik napról a másikra valamennyien home office-ban dolgozzunk. Belső ügyfeleink nem is vesznek észre változást a számukra nyújtott szolgáltatások színvonalában, sem az eddig megszokott kommunikációnkban, tehát változatlanul fontosnak és nélkülözhetetlennek érezhetjük magunkat.
A könyvtárosok
A szolgáltatásokat velem együtt 7 kolléga nyújtja, és telekomos kapcsolattartónk “belülről” segíti a munkánkat. Valamennyien felsőfokú végzettségűek, négyen informatikus könyvtárosok, hármuknak pedig gazdasági ill. informatikai diplomájuk van. Nyelvismerete mindenkinek van, elsősorban az angolt használjuk, de nem jövünk zavarba német, francia, orosz, román, sőt, még kínai szövegektől sem. A hírlevelek készítésével mindenki foglalkozik, az eseti információkutatásokat többnyire hárman végzik, a többi kolléga pedig menedzseli az Infotéka ügyeit és az információforrások - könyvek, folyóiratok, adatbázisok, tanulmányok stb. - beszerzését és rendelkezésre bocsátását. Az Infotéka népszerűsítésében, a szolgáltatások “értékesítésében” mindenki részt vesz, én pedig igyekszem biztosítani a feltételeket a hatékony munkához.
Szolgáltatásaink minőségéről rendszeresen, több csatornán is kérünk visszajelzést a használóinktól. Szívesen vesszük azt is, ha hibára hívják fel a figyelmünket, mert akkor gyorsan lehetőségünk van javítani. Ha a visszajelzés tájékozatlanságról tanúskodik, tudjuk, hogy hol kell pótolni az ismereteket. De természetesen az a legnagyobb örömünk, ha hasonló vélemények érkeznek:
- „A trendek figyeléséhez nagy segítség – mintha lenne egy saját asszisztensem!”;
- “Jó, hogy így naprakész információt tudok szerezni anélkül, hogy sok időt kellene vele eltöltenem!”;
- “Fényévekkel megkönnyítettétek a munkámat!”.
Kerületi kapcsolatok, lehetőségek
A kerülethez kapcsolódó legfontosabb kuriózum maga a Telekom Székház épülete, amely jelen pillanatban az ország legnagyobb és egyik legmodernebb irodaháza, amely közel 4500 dolgozónak ad helyet kreatív és inspiráló munkakörnyezetet biztosítva. Az épület Ingatlanfejlesztési Nívódíjat is nyert.
Nem vagyunk nyilvános könyvtár, még csak korlátozottan nyilvános sem, a cégen kívül senkinek, így sajnos a kerületi lakosoknak sem szolgáltathatunk. Lehetőség van viszont kutatómunkát végezni a távközlés, infokommunikáció szakirodalmában előzetes egyeztetés alapján. Ezt évi 2-3 alkalommal megadjuk, általában szakdolgozók, újságírók esetén merül fel olyan igény, amit a nyilvános szakkönyvtárak nem tudnak kiszolgálni. Számukra elsősorban a saját előállítású adatbázisaink érdekesek, pl. a telekommunikációra fókuszáló magyar sajtóhír adatbázisunk, vagy a cég története.
A kerületi önkormányzattal és a kerület intézményeivel sincs kapcsolatunk, de a kerület más könyvtáraival előfordul.
Olvasásra ajánlom!
Egy ingyen letölthető e-könyvet ajánlok elolvasásra mindenkinek, aki “hajlandó tenni a saját eredményességéért és boldogságáért.” (a szerző szavai)
Cservenyák Tamás: Eredményesen és boldogan
A szerző bevezetője eredeti stílusban írt könyvéhez: „Az eredményes és boldog éldegélés kulcstényezője véleményem szerint a tudatosság mértékének növelése. Eredményesség alatt azt értem, hogy a számodra fontos célokat megfogalmazod, és rendre el is éred. Mindegy, hogy egy diploma megszerzéséről, maratonfutásról, kiegyensúlyozott magánéletről, egy bizonyos összeg begereblyézéséről, valamely vonzó desztináció felkereséséről, a fészer kiganézásáról vagy a kiteljesedést jelentő munka megtalálásáról van-e szó. A lényeg, hogy továbblépsz-e a megszokott jajveszékelő, panaszkodó, bénult, magatehetetlen bábállapotból, és magadhoz veszed-e a kezdeményezést életed szárnyra kapó lepkéjének tekintetében.”